wtorek, 7 marca 2023

Syndrom oszusta

   

6 marca obchodzimy Europejski Dzień Logopedy. Świętuję tradycyjnie - kolejny kurs i kolejny certyfikat. I tak sobie myślę, że wpadłam w pułapkę. Im dłużej się uczę, tym więcej widzę braków w swojej wiedzy. Nikt nie wie wszystkiego i nie ma ludzi nieomylnych. Ale ja powinnam! Nie mogę zawieść swoich pacjentów!

   Podczas weekendowego kursu przeżyłam kilka załamań. Bo nie prowadzę zajęć tak, jak wykładowczyni. Nie mam jej energii, pomysłów, zabawek. U mnie jest dużo spokojniej. Nie jestem nią. Po drugie uświadomiłam sobie, że popełniłam kilka błędów. Nie śmiertelnych, nie kluczowych nawet, ale można było inaczej.

   A potem prowadząca pokazała film, z komentarzem "Tu powinnam inaczej". W czasie dyskusji okazało się, że o mioterapii wiem więcej niż ona. Czyli nie jest ze mną źle. Nie popełnia błędów tylko ten kto nic nie robi.

  Każdy terapeuta ma swoje mocne i słabe strony. A czasem po prostu jego energia nie zgrywa się z energią dziecka. Trochę jak w małżeństwie.

   Czy jestem mądrzejsza po szkoleniu? Trochę tak. Przede wszystkim o wiedzę, że wiem dużo. Dostałam impuls i nowe pomysły. Nie mam już wyrzutów sumienia, że rzadziej korzystam z lustra i coraz mniej siedzę przy stoliku.

   Z każdym kolejnym kursem przekonuję się jak bardzo wszystkie systemy w naszym ciele są od siebie zależne. A logopedzi stają się coraz bardziej wyspecjalizowani. Mi specjalizacja nie grozi. Działając w niewielkiej społeczności i chcąc się utrzymać muszę się zajmować wszystkim. I znowu- wszystkim po trochę oznacza, że niczym dokładnie. Dlatego wciąż łaknę wiedzy, jak kania dżdżu.

   


6 komentarzy:

  1. Wszystkiego Najlepszego z Okazji Dnia Logopedy!
    Sądzę, że naprawdę powinnaś się zaniepokoić stanem swojej wiedzy, kiedy uznasz, że już wszystko wiesz ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję!
      Masz rację. Zadowolę się dojściem do poziomu "wiem wystarczająco"

      Usuń
  2. Szóstego?A my koleżance składałyśmy życzenia 8 marca? ups!
    Tak jak piszesz, każdy terapeuta jest inny, każdy podobny zawód wymaga ciągłego kształcenia.
    Nieustającego zapału do pracy i dokształcania, no i dobrych efektów terapii:-)
    jotks

    OdpowiedzUsuń
  3. Najwspanialszych relacji z młodymi, a wiele sukcesów dla siebie.

    Kiedy wchodzę do biblioteki, mówię pani, że zamiast ubywać, to przybywa tych nieprzeczytanych, a ona odpowiada, że gdy przeczytam wszystko, pora umierać. :-)
    Zasyłam serdeczności

    OdpowiedzUsuń

Chętnie o tym z Tobą porozmawiam.